Hup Holland Hup - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Lidwine Dulk - WaarBenJij.nu Hup Holland Hup - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Lidwine Dulk - WaarBenJij.nu

Hup Holland Hup

Door: Lidwine Dulk

Blijf op de hoogte en volg Lidwine

18 Juni 2014 | Indonesië, Manado

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal online heb gezet. En dat is eigenlijk omdat er niet heel veel spannende dingen zijn gebeurd. We hebben stage gelopen, aan onze minor gewerkt en onze andere dagelijkse activiteiten uitgevoerd (boodschappen doen, koken, wassen, opruimen, dutjes doen; niet heel anders dan in Nederland dus).

Afgelopen week hadden de kinderen hier overgangsexamens, je kunt dat zien als een week vol met CITO toetsen. De kinderen hier maken dan echt alleen maar toetsen en hebben ook geen lessen. Ze zijn dan rond 10/11 uur uit. Wij hebben in deze week geen lessen kunnen geven. Wel hebben we meegekeken met de examens en flink wat voorbereidingen getroffen voor deze week; De Nederlandse week! (al zijn het achteraf maar 2 dagen geweest, door cursussen voor de docenten).
We hadden in onze eerste week stage al het idee om onze tijd op Don Bosco af te sluiten met een Nederlandse week. We wilden onze les vullen met oud Hollandse spelletjes en woorden/korte zinnen.
De materialen hebben we versierd met rood, wit, blauw en oranje. En ook hier duurde dat door het gebrek aan materiaal allemaal ietsjes langer dan normaal;)

De mensen die in de drukkerij werken (beneden ons verblijf) en de mede-bewoners van het huis hadden ons zien knutselen en waren zo nieuwsgierig naar onze spellen dat ze ook wel wat wilde uitproberen. Dat leverde hilarische momenten op bij ons, maar vooral bij hen!

Maandag 16 juni zijn we aan de slag gegaan met de kids. De spellen die we hebben gespeeld zijn; kloslopen, koekhappen, spijkerpoepen, ezeltje prik en blikgooien.
En wauw wat hebben we een plezier gehad!! De kinderen vonden het fantastisch (en wij net zo!) Half Don Bosco stond om het plein heen en te kijken om te kijken wat daar nou eigenlijk allemaal aan de hand was. Bij de start van het spel keken de kinderen regelmatig verbaasd, ‘moet ik echt met een spijker om mijn middel boven een bierflesje gaan staan hangen?’ Haha maar zodra ze begonnen wilden ze niet meer stoppen. (kijk maar naar de foto’s, die spreken voor zich)

Speciaal voor de gelegenheid zijn we op zoek gegaan naar oranje T-shirts, zodat we volledig in thema naar school konden gaan (en natuurlijk de Nederlandse vlaggetjes op onze wangen, niet te vergeten).

Vanaf vandaag, woensdag 17 juni hebben de kinderen zomervakantie. De school begint voor hen weer op 24 juli.
Wij gaan deze week nog naar stage voor feedback gesprekken en het vastleggen van de laatste dingen, en dan zit het er hier voor ons ook op. We zijn nog druk op zoek naar een alternatief om onze laatste 3 weken in Manado in te vullen, dus als je connecties hebt laat maar even een berichtje achter, hihi ;)

Hup Holland Hup de titel van mijn verhaal zegt het al, het gesprek van de dag in Indonesië is het WK. Overal zie je mensen lopen in voetbalshirtjes, er hangen vlaggen buiten en er wordt overal reclame gemaakt! Duitsland, Brazilië, Spanje en Nederland zijn grote favorieten.
Frater Benedict, een vriend van frater Jan, onze huisbaas, is ook fanatiek voetbalfan. En komt dat even mooi uit. Want dankzij frater Benedict kunnen we hier live de wedstrijden kijken. Vrijdag nacht zaten we als trouwe Nederlanders op de bank en hebben we de prachtige wedstrijd tegen Spanje gezien, of tja de eerste 2 doelpunten hebben we gemist doordat de zender storing had (het blijft Indonesië nietwaar?)
En vanaf zaterdag was Nederland ook hier legendarisch, iedereen die weet, of die erachter kwam dat wij uit Nederland kwamen, begon zijn gesprek met; 5 goals for Holland! Haha het blijft mooi. Ze vinden onze voetballers ware helden.

Ook met de kinderen op stage heb ik het gehad over het WK, ze dragen hier allemaal plastic armbandjes met de vlag van het land waarvoor zij zijn. Imanuel uit groep 6 droeg een bandje voor Spanje, dan worden daar natuurlijk wat grappen over en weer over gemaakt!

Tot snel,
Liefs Lidwine

• 18 Juni 2014 - 21:23

Sabine:

Weer een leuk verhaal Lidwine..
    Ik weet niet of je voetbal hebt gekeken, maar om je op de hoogte te houden 3-2 gewonnen!! :)

Xx <3