Finding Nemo - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Lidwine Dulk - WaarBenJij.nu Finding Nemo - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Lidwine Dulk - WaarBenJij.nu

Finding Nemo

Door: Lidwine Dulk

Blijf op de hoogte en volg Lidwine

11 Mei 2014 | Indonesië, Bunaken

Na de eerste week stage vonden we het wel tijd voor wat ontspanning. Constant in de schijnwerpers staan met tientallen kinderen om je heen bij 35 graden is niet altijd een feestje zoals je je misschien wel kan voorstellen.

Daarom hadden we afgelopen week de plannen gemaakt om een weekendje naar Bunaken te gaan. Bunaken is een eilandje dat ongeveer 3 kwartier varen vanaf Manado ligt.
Bunaken is beroemd in heel Indonesië. Het heeft een van de mooiste duikplekken ter wereld! En tevens leek het ons prettig om even geen verkeer, muziek en uitlaatgassen om ons heen te hebben. Zwemmen kan ook niet in Manado, dus let’s go!

Zo gezegd zo gedaan. Vrijdag na stage de tassen ingepakt en op naar de haven.
Rond 4 uur die middag kwamen we aan bij Bunaken Kus Kus Resort. Na een warm welkom werden we naar ons huisje gebracht. Het was prachtig. Het huisje was volledig van hout gebouwd. Er was een veranda en een ‘open’ badkamer. (er ontbrak een muur, dus we namen bij wijze van spreken buiten een douch, heel tof!)

Na een duik in de zee konden we aan tafel. Bij de huur van het huisje zaten 3 maaltijden per dag. Dus een beetje zoals thuis vroeger. Je werd om 7 uur geroepen dat het eten op tafel stond, heerlijk. Op het menu stonden allemaal Indonesische gerechten (het een wat smakelijker dan het ander)

De volgende morgen om half 9 (ja echt, en dat in het weekend ;)) stonden we met onze voeten in het water onderweg naar de boot die ons naar het duikgebied zo brengen.
De rit naar het gebied alleen was al prachtig. Het water is kraakhelder dus we zagen toen al de mooiste vissen en koralen.

Eenmaal op de plaats van bestemming zijn we het water ingegaan om te snorkelen. ‘Just follow the reef’, zei onze gids. Daar gingen we…

WAUW, van de ene verbazing naar de andere. We hebben ruim een uur vol bewondering keken wat er onder ons bevond. De meest prachtige koralen, vissen, zeesterren en andere dieren kwamen voorbij. Alles in de meest heldere en knallende kleuren die je je maar voor kan stellen.
Het leek of we live keken naar een zender als National Geographic of een spotje van het WNF.
Zo’n beetje alle vissen uit Finding Nemo kwamen naar voor. (Nemo kwam zelfs uit het koraal, net als in de film).
En als klap op de vuurpijl ook 2 keer een schildpad gezien! (terwijl ik dit typ heb ik weer een glimlach van oor tot oor!)

Jammer dat mijn camera niet waterproof is anders had ik jullie mee kunnen laten genieten.
We zijn ondertussen weer thuis, morgen gewoon weer een stagedag maar we gaan zeker weten nog een keer terug!

Liefs Lidwine

• 11 Mei 2014 - 12:57

Sabine:

WAUW!!
    Wat een prachtig verhaal weer Lidwine..
    Ik snap dat je een glimlach op je gezicht krijgt, dat krijg ik zo ook.. (jaloers!) ;)

Van de week even skypen?

Xx <3

• 11 Mei 2014 - 12:58

Anne:

Wauw lidwine!! Gaaf je verhalen! Michiel zit hier te googelen naar Banaken en hij ziet inmiddels groen van jaloezie! Wat is er daar mooi! Heel goed dat jullie ook de tijd nemen
    Om te genieten en al het moois daar te zien!

Spreek je snel! Xx

• 12 Mei 2014 - 10:12

Papa Jeroen:

Hallo Lidwine,

tjonge, nou werd ik toch ook wel een klein beetje jaloers... een kennis van me had me getipt dat je vlakbij Manado prachtig kan duiken. Hij is zelf een fervent duiker en zijn vrouw is Indonesische, dus hij kent dit soort plekken als geen ander. Maar je had het zelf al ontdekt. Goed gedaan!
    Schrijf je binnenkort eens iets over de stage zelf? Hebben de de kindertjes al een paar engelse woordjes geleerd?
    Tot horens, groeten, ook aan de andere meiden
    Papa

• 26 Mei 2014 - 14:13

Anouk:

Wauw, lijkt me prachtig!
    Geen wegwerpcamera voor onder water kunnen kopen?

Wel foto's kunnen maken van boven het water? Ben benieuwd!

Veel plezier nog!
    Deze week tijd om te skypen?

Xxx